Maak een menu
Jouw menu is een grote (zo niet het grootste) verkooppunt van jouw pop-up restaurant, dus ontwerp het met zorg.
Het moet passen bij de naam, het merk, en het thema van je pop-up.
Maar belangrijker nog, het moet iets zijn dat het gasten moet aantrekken.
Menuleer
Menuleer is de kennis van de opbouw en samenstelling van gerechten tot één maaltijd. Om misverstanden te voorkomen worden hieronder enkele termen uit de menuleer besproken.
Maaltijd
Hoeveelheid voedsel die bestaat uit één of meer gerechten totdat je er genoeg aan hebt.
Gerecht
Eén of meerdere ingrediënten die zijn bereid en worden opgediend onder een eigen naam. Bijvoorbeeld een huzarensalade, hutspot of dame blanche.
Gang
Deze kan bestaan uit één op zichzelf staand gerecht maar ook uit meerdere gerechten. Een voorbeeld van een gang is een voorgerecht.
Menu
Een verzameling van gangen, die in een bepaalde volgorde wordt geserveerd.
De menuleer kent tien standaard regels.
- Zorg voor de juiste volgorde in gangen.
- Zorg voor evenwicht.
- Zorg voor afwisseling in bereidingstechnieken.
- Zorg voor afwisseling van de ingrediënten.
- Zorg voor afwisseling in kleur.
- Houd rekening met het jaargetijde.
- Gebruik verse producten.
- Let op gelegenheid en type gasten.
- Houd rekening met de prijs.
- Houd rekening met de mogelijkheden van je keuken.
Het menu moet op een dusdanige manier opgesteld zijn, dat de smaak gedurende het menu steeds krachtiger wordt. Als de smaak in een grafiek wordt afgebeeld, zal er dus een stijgende lijn te zien zijn. De hoeveelheid per gang wordt eerst opgebouwd, met het hoogtepunt tijdens het hoofdgerecht, waarna het weer afgebouwd wordt.
Het menu in een presentatie van gerechten (de gangen). Er kunnen verschillende typen menu's aangeboden worden.
- Vast menu
De gast kan geen keuze van het menu maken. Bijvoorbeeld een "dagmenu" of eten voor een goed doel waar een vast menu wordt geserveerd. - Keuzemenu
De gast kan een keuze maken uit verschillende vaste menu's. - À la carte
De gast stelt met behulp van een menukaart zijn eigen menu samen.
Zo kennen we verder nog:
Verrassingsmenu, themamenu bijvoorbeeld aspergemenu, all inclusive en dat betekent onbeperkt eten en/of drinken. Het meest eenvoudige menu bestaat uit drie gangen en wordt geserveerd in de volgorde: Voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht.
Themamenu's kunnen een uitzondering zijn op de 10 regels. Bij een menu met een asperges wordt in alle gangen hetzelfde ingrediënt gebruikt.
Een menu kan op verschillende momenten van de dag worden geserveerd en heten dan ook anders.
Tussen 07:00-10:00 uur: Ontbijt
Tussen 10:30-14:00 uur: Brunch
Tussen 12:00-14:30 uur: Lunch
Tussen 15:00-18:00 uur: Déjeuner Dînatoire of Afternoon tea
Tussen 18:00-22:30 uur: Diner
Na 22.00 uur : Souper
Voor de opbouw van een menu hanteren we een menuschema van zestien gangen. Dit schema bepaalt de volgorde van soorten gerechten binnen een menu. Ga je het menu uitbreiden, dan moet je dit evenwichtig doen door voor-, hoofd- en nagerecht ongeveer eenzelfde aantal gangen te geven.
Voorgerecht
- Koud voorgerecht
- Soep
- Warm voorgerecht
Hoofdgerecht en tussengerechten
- Hoofdgerecht van vis
- Hoofgerecht van vlees
- Gefrappeerde drank (spoom)
- Hoofgerecht van wild
- Koud tussengerecht
- Groentenschotel
Nagerecht
10. Kaas
11. Warm nagerecht
12. Koud nagerecht
13. Bevroren nagerecht
14. Gebak
15. Vruchten
16. Koffie met friandise
Menukaart maken voor je pop-up restaurant
Een menukaart is het visite kaartje van je restaurant. Er zijn een aantal regels waaraan jullie je moeten houden bij het samenstellen van een menu.
- Doelgroep
Menukaart maken op de wensen en behoeften van de doelgroep. - Keuzestress
Hou het aanbod beperkt zodat de gast geen keuzestress krijgt. Er is een bepaalde vuistregel voor het maximale aantal gerechten op een menukaart. Deze vuistregel luidt: 10 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 desserts. - Overzichtelijk
Het is belangrijk dat het lettertype goed te lezen is en dat de gekozen achtergrond geen storende factor is bij het lezen van de menukaart en maak geen spelfouten. - Stijl
Zorg ervoor dat de menukaart past bij de huisstijl. Wanneer alles netjes op elkaar aansluit kun je je als restaurant zelfs onderscheiden. Maak de kaart handzaam dus niet te groot of te klein. - Storytelling
Tegenwoordig is dit een steeds belangrijker punt aan het worden. De gast valt eerder op het verhaal achter een bepaald concept dan op het concept zelf. Vertel met passie waar de producten vandaan komen en wat je belangrijk vind binnen je restaurant. Wat is de geschiedenis van het restaurant? Wat is de geschiedenis van de omgeving? Door dit soort dingen naar voren te laten komen in je menukaart betrek je de gast meer bij je restaurant. Dit kan leiden tot b.v. meer mond-tot-mond reclame! - Originaliteit
Wees origineel, bedenkt iets leuks, iets waar je gasten het de volgende dag nog over hebben. Probeer ervoor te zorgen dat mensen over je restaurant gaan praten. Let wel op, blijf vasthouden aan je eigen identiteit, doe je niet anders voor dan je eigenlijk bent. - Allergenen
Je kunt ook de allergenen vermelden op de kaart